Új sorozatunkban gyermekpszichodrámával (is) foglalkozó közösségeket, helyszíneket, egyesületeket, szakmai csoportokat szeretnénk bemutatni! 

Elsőként az V. kerületi Belvárosi Közösségi Tér prevenciós szakmai vezetőjével, Szirtes-Szabó Katával beszélgettünk!

Mi is a Belvárosi Közösségi Tér?

A Belvárosi Közösségi Tér egy prevenciós intézmény, aminek az elsődleges célja az, hogy a hozzánk kerülő V. kerületi családokat számtalan ingyenes csoporttal, foglalkozással kínáljuk meg amivel egyfajta védőhálót képezünk körülöttük! Tehát egy igazi szakmai álom, mert nem akkor érkeznek hozzánk, amikor baj van, hanem azért érkeznek hozzánk, mert az életükben egy olyan szakaszba jutottak, ahol pont jól jönne nekik egy olyan foglalkozás, amit mi kínálunk – lehet az egy várandós foglalkozás (Hangolódó), egy mozgásfejlesztés, vagy lehet ez egy gyermekpszichodráma foglalkozás. Például tudom, hogy egy év múlva iskolába kell menni a gyerekemnek és ebben szeretném segíteni, felkészíteni. Vagy elhozom egy táborba, ami a korcsoportjának megfelelő és ott azt mondják a kollégák, hogy milyen jó lenne a gyermeknek egy pszichodráma csoport, mert pont az ő személyiségéhez illeszkedik és megtámogatná őt abban, hogy ebben és ebben fejlődni tudjon.

 

 

Milyen módszerek érhetőek itt el, amiket fontos kiemelni?

Próbálunk sokféleképpen közelíteni a kicsik és nagyon személyiségéhez, minél több területet lefedni. Az egyik legalapvetőbb a gyermekpszichodrámán kívül a Metamorphoses alkotó-fejlesztő meseterápia, van terápiás formája, prevenciós formája, közösségi élmény és közösségépítés formája. 

Mi az egyéni terápián kívül ebben mindent lefedünk. Aztán van mozgásfejlesztésből dinamikus szenzoros integrációs terápiánk, van olyan kiscsoportos komplex mozgásfejlesztésünk, amit TSMT alapú, illetve alapozó terápia alapú, de egyik sem konkrétan csak azt egy eszköztárat fedi le. Van továbbá még korai fejlesztő kolléga által tartott prevenciós baba-mama közös tornánk.  

Van továbbá Kokas-féle zeneterápiánk két csoportban, kamasz csoportjaink, ahol filmes, vizuális élményen keresztül próbálja megközelíteni a gyerekeket, vannak felnőtt csoportjaink például Apa+én közös program, illetve élményterápiás és tanulásmódszertanban segítő csoportok is!

 

 

Hányféle módon van jelen a pszichodráma a Belvárosi Közösségi Térben  és honnan jött a gondolat, hogy itt ilyen nagy mértékben jelen legyen?

Onnan jött, hogy amikor mi elkezdtük a közösségi tér szakmai palettájának a kialakítását 2014-ben, akkor még nem volt semmi. Mivel ezt Papp-Huszár Anikóval közösen alakítottuk ki és akkor még csak mi tartottunk csoportokat, abból indultunk ki, amit mi tudtunk, szakmailag képviseltünk. Ez pedig a meseterápia mellett a gyermekpszichodráma volt.  Mi akkor elkötelezetten azt gondoltuk, hogy ez egy nagyon jó eszköz, ráadásul, ha a történetmesélés, a történeten keresztüli megélés az egyik eszközünk a közösségi térben, akkor ebben a dráma csodálatosan illeszkedik.

Van óvodás és kisiskolás gyermekpszichodráma csoportunk és van szülő-gyerek dráma csoportunk. Illetve nagyobb iskolás is szokott lenni, ha az igények arrafelé tendálnak. Mindezeken felül gyermekpszichodráma táborokat is tartunk nyaranta két korosztálynak is.

 

 

Mi a családok visszajelzése a dráma foglalkozásokkal kapcsolatban?

Ugyanaz, mint mindenhol máshol, hogy a gyermekpszichodráma egy csodálatos eszköz, ami egyrészt a gyerekeket hatalmas lelkesedéssel tölti el és ettől aztán nincs lemorzsolódás, boldogan jönnek. És nemcsak a gyerekek, hanem a szülők is. Nálunk a dráma csoportok a szülőkkel való szoros együttműködés mentén haladnak. A szülők ezáltal egyre jobban tudnak kapcsolódni a drámavezetőkhöz is, érzik, hogy partnerként vannak kezelve és ettől aztán a változások még erőteljesebbek.

A szülő-gyerek drámacsoportot kinek szoktátok ajánlani?

Korosztályban kicsit attól függ milyen igények vannak, óvodás és kisiskolás körben is nagyon hasznos. Évente kétszer tartjuk a tíz alkalmas csoportokat, ahol fő célként sokszor megfogalmazódik, hogy a szülők jobban értsék a gyereküket, miközben minőségi időt töltsenek együtt.

Neked mi a kapcsolatod a gyermekpszichodráma módszerével?

Nagyon régen képződtem, körülbelül húsz éve amikor páyakezdő voltam a 7. Kerületi nevelési tanácsadóban. Ez volt az első olyan módszer, eszköz amit a szociális munkás diplomám mellé szereztem. Jó eszköznek tűnt és valóban az is volt, mert onnantól kezdve tartok folyamatosan dráma csoportokat!

És mit szeretsz a drámában?

Mindent!:) Nagyon szeretem azt, hogy kirándulhatok a gyerekek fantáziavilágában, hogy valami olyat mutatnak meg, mint sehol máshol, hogy el lehet jutni a világ végére is és bármivé lehet változni. Nincs még egy olyan eszköz, ahol ennyire intenzíven es hatékonyan lehetne segíteni a gyerekeknek, miközben jól is érzik magukat. 

 

Köszönöm! Utolsó kérdés, hogy említetted, hogy tábort is tartotok ezzel a módszerrel, hogyan lehet ezt kombinálni?

15 az óvodás és 12 fő az iskolás táborok létszáma. Nem terápiás fókuszú a tábor, jelentkezési sorrendben bárki jöhet. A legkisebbeknek 5-6 éveseknek tisztán meseterápiás tábort tartunk, míg a következő korosztálynak, a 6-7 éveseknek a Tűzmadár Tábor egy különleges tábor, mesealkotó tábor, ahol a gyermekpszichodráma és a meseterápia módszerét kombináljuk, mert azt tapasztaltuk, hogy akkor tudják a legjobban élővé tenni az egész héten írt saját meséjüket, ha el is játsszuk, onnantól lesz az övék igazán. A következő két korosztály 7-9 és 8-11 évesek táborai pedig tisztán gyermekpszichodráma táborok, természeten kézműveskedéssel, egyéb játékokkal. A gyerekek nagyon szokták szeretni, és a szülők is hálásak, mert bár nem terápiás tábor, mégis szakemberek tartják, így sok minden kiderül a gyerekekről, a kapcsolataikról, a főbb témáikról, melyeket aztán a kollégák a tábor végén a közös családi élmények és lezárás után vissza is jeleznek a szülőknek. 

 

Megosztás Facebookon:
fb-share-icon