Medgyesi Patríciával, a 11. kerületi UBUNTU Műhely vezetőjével beszélgettünk.

Mit jelent az UBUNTU?

Az Ubuntu dél afrikai nyelvekből átvett kifejezés. Jelentése: „ Vagyok, mert vagyunk”. Attól vagyok emberi, hogy tartozom valakihez. Műhelyünkben különböző foglalkozások zajlanak, az Ubuntu gondolkodás összeköt, meghatároz Bennünket. Küldetésünk az egyéni és közösségi „jól lét” támogatása.

Milyen foglalkozások érhetők el az Ubuntu műhelyben?

Az Ubuntuban dolgozó pszichológusok vezetnek egyéni tanácsadási folyamatokat gyermekeknek és felnőtteknek és gyermekpszichodráma csoportokat tartunk. Művészetterápiás csoportok, drámacsoportoknak is adott már helyet az Ubuntu.

A perinatális tanácsadók a szülés és születés témájával foglalkoznak, remek szülésfelkészítő csoportokat tartanak. Mamafonó csoportjuk kisbabás anyukák közössége, ahol lehetőség van a találkozásra, beszélgetésre, problémamegosztásra, így egymást támogatva megerősödnek anyai szerepükben.

Nyitottak vagyunk más programok befogadására is!

Milyen korosztálynak tartotok gyermekpszichodráma csoportokat?

Óvodás csoportjainkba Török Gitta kolleganőmmel 5 éves kortól várjuk a gyerekeket. Iskolás csoportokat Zsupán Péter kollégával visszük sok éve. Kisiskolás csoportunk minden évben van, felső tagozatos csoportokat is indítunk igény szerint.

Neked mit jelen a gyermekpszichodráma, miért szereted ezt a módszert?

A gyermekpszichodráma egy remek módszer. A gyermekek egyéni témáinak feldolgozása a csoportban a társaival együtt zajlik. Miközben mindenkinek van lehetősége az egyéni céljai felé haladni közben folyamatosan együttműködünk, a csoportban a gyermekek egymás segítőivé válnak.

A mai világban kiemelten fontosnak tartom, hogy megtanuljuk elfogadni és tisztelni egymást. A drámacsoportokon fejlődik a gyerekek önkifejező, kommunikációs készsége. Nagy hangsúlyt helyezünk arra, hogy a gyerekek felismerjék a bennünk zajló érzéseket, próbálják megfogalmazni a szükségleteiket. A dráma egy csodavilág. A spontán játék örömforrás. Újból és újból rácsodálkozom a gyermekek kreativitásásra, öngyógyító erejére. És nekem is felszabadító élmény velük együtt játszani.

Hogyan dolgoztok a szülőkkel? 

Nálunk a csoportok egy tanéven át októbertől májusig tartanak. Ebben a folyamatban minimum három alkalommal a szülőkkel is konzultálunk, közösen gondolkodunk a gyermekük csoportbeli működéséről. A szülők szerepe nagyon fontos, az ő elköteleződésükre is szükség van. Ők ismerik legjobban gyermeküket, változások elindítása nélkülük lehetetlen lenne.

Jut-e eszedbe valami kedves pillanat a csoportokból, amit szívesen megosztanál?

Egy kilenc éves lány többször is kimondta, hogy „Azért járok ide, mert itt szabad lehetek”.

Egy 8 éves fiú anyukájától pedig egyik csoportalkalom után kaptuk a következő sorokat:

“Nem tudom, milyen csoda folyik nálatok, de nehezen tudom leírni

 más szavakkal azt a jelenséget, ahogy Ferkó tegnap átváltozott másfél óra alatt az „engem-senki-nem-szeret” meg a „mindenkinek-jó-csak-nekem-nem”-ből egy lecsendesült, nem ordító Ferkóvá, aki hajlandó volt normális beszélgetésre is. KÖSZÖNÖM!!”

Milyen más fogalkozásokon, szemléletben jelenik meg az UBUNTU-ban a gyermekpszichdoráma? 

Szülő- gyermek dráma folyamatokat is szoktam vinni. Általában olyan esetekben ajánlom meg a szülővel közös játékot, amikor az anya úgy érzi, hogy nehéz neki megérteni a gyermekét, sok közöttük a konfliktus.  Volt egy olyan folyamat is, ami a 2020-as lezárások miatt alakult szülő-gyermek drámává.  A félénk  óvodás  fiú éppen kezdett volna járni csoportba, amikor megállt az élet. Felajánlottuk mindenkinek az online folytatást.  Ők éltek a lehetőséggel és az anyuka az elején bejött, hogy segítse a megismerkedésünket.  Olyan jól sikerültek a közös játék alkalmak, hogy később is ilyen keretek között folytattuk a munkát.  A szülő gyermek játékok során  a történetet leginkább a gyermek találja ki , ő osztja ránk a szerepeket.  Ezáltal a gyermek nagyon aktív tényezője, alakítója ezeknek az alkalmaknak.  Természetesen itt is alapszabály, hogy mindenki csak olyan szerepet játszik el, amit el tud vállalni. Vigyázni kell nagyon az anyukákra is. A játék után ugyanúgy rajzolni szoktunk és egy kicsit beszélgetünk arról, mi tetszett, mi nem tetszett a játékban.  A szülővel gyakran tartok külön konzultációs alkalmakat, ahol lehetőség nyílik a történetek értelmezésére illetve az ő saját élményeinek feldolgozására.  

Táborokat is tartotok?

Nyáron félnapos drámatáborokat tartunk. A táborokba sokan azért jönnek, hogy megismerkedjenek a módszerrel, de gyakran jönnek táborozni azok a gyerekek is, akik évközben is járnak a csoportba.

Hasonlóan dolgozunk, mint év közben a csoportokban, viszont mindenre bőven jut időnk. Reggel mozgásos, zenés játékokkal összehangolódunk. A bemelegítő játékok során már elindulnak a történet ötletek. Berendezzük a teret, lejátszuk a történetet. A játék után festéssel, gyurmázással, közös alkotással zárjuk a napot, ahol lehetőség van továbbdolgozni a játékban megélteket. Idén három táborunk lesz, óvodás, alsó tagozatos és felső tagozatos gyerekeknek július folyamán.

Táborainkról további információ Facebook oldalunkon található!

 

Megosztás Facebookon:
fb-share-icon