Honnan indult az ötlet, hogy a gyermekpszichodráma módszerét ötvözni lehetne a szociodrámával?

2017-től egy javítóintézetben kezdtünk el dolgozni 16-18 év közötti fiúkkal. Az nagyon hamar egyértelművé vált, hogy a pszichodráma ebben a közegben nem adekvát, nem hasznos, nem alkalmazható. Hiszen szinte semmilyen olyan csoportkeret nem biztosítható, amit a pszichoterápiás követelményeket képviselő pszichodráma elvárna. Maga a dráma, a morenói módszer viszont alk almazható – az volt a kérdés, hogy hogyan. Miközben azt tapasztaltuk, hogy a játék kitágítja az intézeti teret a fiúk számára, az is látszott, hogy egyéni problematikájuk közvetlen, akár szimbolikus „kinyitása” több okból sem szerencsés. Egyrészt mert sérülékennyé válnak egymás előtt, másrészt mert a rövid folyamatok során a feldolgozásra nincs sem idő, sem mód. Mindezeken felül, egy ennyire zárt, sűrű visonyokkal teli térben egyértelmű volt az is, hogy nem megkerülhető, hogy foglalkozzunk a minket körülvevő intézményi közeg témáival, kérdéseivel. Erre jó módszer a szociodráma, viszont felismertük, hogy ezek a témák nem kerülhetnek direkten fókuszba.

A szociodráma és a gyermekpszichodráma kombinációjával egy olyan teret tudtunk közösen teremteni, ahol a csoportnak adtunk lehetőséget arra, hogy olyan „világot” alkossanak, amelyben mindannyian jól tudják érezni magukat, ahol az értékeket tudják megkeresni magukban, egymásban és a világban. A fókusz az egyénről a csoport egészére helyeződött. Ebben segített a szociodráma. A gyermekpszichodrámából a Kende Hannától tanult hozzáállást és a szimbolika módszertanát vettük át és alkalmaztuk. Fontos volt az az attitűd, hogy a résztvevőknek megelőlegezzük a bizalmat, és értékes kreatív, alkotó én-részüket szólítjuk meg.

Mi pontosan a szociodráma?

A szociodráma a morenói eljárások egyike. Terápiás eljárás, de nem pszichoterápia. A szociodramatikus beavatkozás a társas viszonyok reparációjára irányul, arra, hogy csoportok, közösségek, intézmények tagjai kialakíthassák a maguk számára legoptimálisabb, leghatékonyabbnak gondolt működési formákat. A szociodráma csoportok tagjai – legyenek akár bűnelkövető fiatalok, óvodások vagy intézményvezetők – saját társas viszonyaikkal foglalkoznak,  annak érdekében, hogy elpróbálják egy alkotó, túlélni, változni és változtatni képes közösség működését.

Kicsit mutatkozzatok be, kérlek néhány mondatban, kinek milyen kapcsolódása van a gyermekpszichodrámához és a szociodrámához?

A PERFORMERS szociodráma projektben dolgoztunk együtt 2019 és 2021 között, és ebben a keretben fejlesztettük a kombinált módszertant. A gyerekdráma-szociodráma műhelyt a projektben dolgozó stábból négyen hoztuk létre: Janda Zsuzsa, Pados Eszter, Horváth Kata és Kocsi Andrea.  Tulajdonképpen mindegy is, hogy gyerekdramatista vagy szociodramatista a háttere egyikünknek vagy másikunknak, a fontos számunkra, hogy különböző intézményi keretek között – iskola, gyermekvédelem, egészségügyi intézmény, stb. – rendszeresen tudjon működni a dráma. Ezt látjuk ugyanis a  garanciájának annak, hogy a gyerekek, illetve azon belül is a nehéz körülmények között felnövő gyerekek rendszerszinten hozzáférjenek ehhez a módszerhez. Vagyis ez lenne az ideális módja, hogy szakértelmünkkel minél hatékonyabb segítséget tudjunk nyújtani a leginkább rászorulóknak és a velük napi szinten dolgozóknak is.

Mi a közös projekt lényege, mik a tervek?

A gyerekdráma-szociodráma műhely egy olyan egyelőre informális szakmai közösség, amelynek tagjai egyfajta akciókutatást végeznek annak érdekében, hogy a tanév végére közösen kidolgozzunk egy dráma-módszertant, amit különböző intézményekben – iskolákban és a gyermekvédelemben – alkalmazni lehet.  E fejlesztő kutatásnak két iránya van. Egyrészt egy implementációs szál: miképp lehet a dramatikus munkát az intézmények működésébe beépíteni. Másrészt annak az intézményspecifikus módszertannak a kidolgozása és leírása, amely lehetővé teszi, hogy az egyes közösségek tagjai az értékeik mentén tudjanak kapcsolódni, ha úgy tetszik, jobban, egészségesebben, hatékonyabban, boldogabban tudjanak együtt lenni saját közegükben. A munkacsoport szupervíziós, intervíziós teret is biztosít az éppen zajló intézményi folyamatoknak.

 

Hol tart most ez a folyamat?

Több iskolában elkezdődtek, sőt valahol már be is fejeződtek a csoportok. Ezeket közösen tervezzük és dolgozzuk fel. Ajárvány nem könnyítette meg azoknak a dolgát, akik vállalták, hogy ilyen iskolai csoportokat indítanak. Az iskolai csoportok esetében páros vezetés van, és a párok hozzák be a tapasztalataikat a műhelybe. A gyermekotthoni munka esetében úgy döntöttünk, hogy jobb lenne teamben dolgozni. Ehhez szükség van arra, hogy kialakuljon, kik is azok, akik ehhez csatlakoznak, és jelenleg ott tartunk, hogy próbálunk csoportot teremteni magunkból közös játékokon, tapasztalatokon keresztül. Illetve keressük azt az intézményt, ahol akár egy hosszú távú munka elindítható lesz, ami a bázisa lehet a további fejlesztésnek.

Hogyan dolgozik ez a munkacsoport?

Havi rendszerességgel találkozunk, a járvány helyzettől függően személyesen vagy online. A csoporttagok munkáinak, kérdéseinek dramatikus megjelenítésével, feldolgozásával igyekszünk közös élményekhez, tapasztalatokhoz, tudásokhoz jutni. Igyekszünk követni a struktúrát, menetrendet, amit augusztusban közösen elterveztünk, illetve hogy felváltva legyenek az iskolai munkákkal és a gyermekotthoni építkezéssel kapcsolatos alkalmak. Ugyanakkor van egy igen nagyfokú rugalmasság és szabadság azzal kapcsolatban, hogy a jelenlévők milyen témákat hoznak. Legutóbb foglalkoztunk például azzal is, hogy miképp lehet egy, a témánkba vágó dokumentumfilmhez drámafoglalkozást kapcsolni.

 

Lehet-e még ehhez csatlakozni?

Senkit nem akarunk kihagyni, kirekeszteni, aki szeretne kapcsolódni, megteheti, ha egyetért a céljainkkal, terveinkkel és vállalja a rendszeres jelenlétet, illetve szívesen bekapcsolódik az iskolai és a gyermekotthonokban elkezdett fejlesztésekbe. Az e szektorokban dolgozó dramatista kollégák tapasztalataira nagyon kíváncsiak vagyunk.

Ha valaki szeretné akár az iskolai oldal, akár a gyermekvédelem kapcsán felvenni a munkacsoporttal a kapcsolatot, kit kereshet?

Bármelyikünket keresheti. A dramagyerekszocio@gmail.com címre írva biztosan elér minket. Illetve minden hónap harmadik hétfőjén találkozunk a Pszichodráma Egyesületben délután 5-kor. Van egy zárt facebook csoportunk, ha valaki csatlakozik a műhelyhez, oda be tud lépni, és tudja követni a fejleményeket. A Paletta nevű rendezvényen, május 28-án is tart majd egy workshopot a műhelyünk, ott is lehet majd velünk találkozni. Ha pedig valaki nem akar csatlakozni, csak olvasni az intézményi munkáról, nemrégiben megjelent a Játékok a jövőért. Szociodráma a javítóintézetben című könyvünk. Ez a Pszichodráma Egyesületben elérhető, de ingyenesen is letölthető a www.sociodramanetwork.com oldalról.

 

Megosztás Facebookon:
fb-share-icon